2-taktstrimning

Sedan Eptune startade våren 1986 har vi portat motorcyklar, snöscooters, gokarts, jet skis, kort sagt alla typer av tvåtaktsmotorer från 60 till 1500 cc. Våra portningar är numera indelade i två klasser: steg 1 och steg 4. Med denna uppdelning kan vi ge dig en portning som tillgodoser just dina behov.

Steg 1 är ett grundläggande portningsjobb. Vi bearbetar och portar så att flödet förbättras och placeras på rätt ställen. Detta ger din motor en effektökning över hela varvtalsregistret, och är därför lämpligt för gatucyklar. Original avgassystem, luftfilter, tändning och förgasare kan fortfarande användas, men ibland måste bensinkranen bytas till en av högflödestyp.

Steg 4 är en vidareutveckling på steg 1-arbetet. Här är det dock du som till 100 % bestämmer vilken effekt och karaktär motorn skall få. I denna trimningsgrad ingår test på rullande landsväg före bearbetning, och även inställning i rullande landväg efter modifieringen. Det betyder att om du vill ha en stage 4-portning så behöver vi din kompletta motor eller motorcykel. Steg 4-portningen är till för allas behov – vare sig du kör glidare eller dragracing, valet är ditt.

Som ett exempel kan vi berätta om den här kunden som ringde oss och önskade "världens effektstarkaste GT750" för gatbruk. Klicka på bilden till vänster och ta en titt på processen.

Ett annat exempel är den här trimningen som gör din RG500 till en riktig gaturacer. Trots högt effektuttag är cykeln mycket körbar med ett brett effektregister. Detta betyder att motorn inte förlorat alltför mycket tillförlitlighet. Grafen som syns nedan visar skillnaden mellan originalets hästkrafter och vridmoment samt Eptunes hästkrafter och vridmoment. Och glöm inte: det är bakhjulshästar vi talar om.

För att uppnå dessa imponerande bakhjulssiffror har vi portat, modifierat förgasare och använt modifierade Jolly Moto expansionskammare. Eftersom det är kostsamt att porta en fyrcylindrig maskin har vi valt att behålla originalets förgasare. Därför är det inga större problem att bestycka förgasarna då dessa redan har munstycken som är nära idealet. Naturligtvis är motorn byggd för ordinarie handelsbensin.

När vi utför denna trimning bearbetar vi övre blockhalva, slider, slidlock, förgasare, kolvar, cylindrar, toppar och expansionskammare.